Ortodonti

Çeneler arası ilişkide ve dişlerde görülen düzensizlik çocuk yaşta olanların ailelerini veya erişkinlerin kendilerini çok huzursuz ve mutsuz eder. Eğri dişler estetik ve fonksiyonel olarak mutlaka tedavi edilmesi gereken durumlardır. Ortodonti problemi genetik kaynaklı olabildiği gibi çevresel faktörlere de bağlıdır. Örneğin erken süt dişi kaybı sonucu yeni gelen dişler rehberlerini kaybeder. Yanlış yerlerden sürer.

Parmak emme, yalancı emzik, kalem ısırma vs. gibi alışkanlıklar da yaptıkları dengesiz basınç ile dişlerin çapraşıklığına neden olur. Erken dönemde bırakılırsa sorun kendiliğinden geçer. Kötü alışkanlıklar dişlere sürekli olarak alışkanlığın şekline göre bir kuvvet uygular. Dişler de bu anormal kuvvet nedeniyle hareket eder. Yapılacak işlem bu tarz alışkanlıkları ciddiye alıp, bir an önce bırakmasını sağlamaktır. Bu etabı geçmezseniz yani çok geç diyorsanız, erken dönemde hemen bir ortodontiste gidip, gerekli tedavi ya da önerileri almalısınız.

Ortodonti Tedavisine Ne Zaman Başlanmalıdır?

Bu konuda çok merak edilen sorulardan biri de ortodontik tedaviye ne zaman başlanacağıdır. Eğer sorun dişsel ise yani ağzınızı kapattığınızda, çenenizde, yüzünüzde,herhangi bir sorun yoksa hemen hemen her yaşta tedavi edilebilir. Sadece geç yaşlarda biraz daha fazla zaman alır. İdeal olanı ise ergenlik çağına kadar yapılmasıdır.

Bu konuda yapılan en büyük yanlışlardan biri de çocuktaki çapraşıklık sorununu korsan bir muayenehanede bir diş teknisyenine çözdürmeye çalışmaktır. Korsan hekimlerin ortodontik bilgileri de emin olun size yakındır. Hatta daha azdır. Çünkü bazıları sorunu diş çekerek çözmeye kalkar. Bu yapılacak en büyük yanlıştır. Bir diğer yanlış da dişlerdeki çapraşıklığı çok sayıda diş kesip kaplayarak çözmeye çalışmaktır. Korsanların sıklıkla uyguladığı bir yöntemdir. Ortodontik tedavi maliyetli ve uzun zaman alan bir tedavidir ama sonuçlara değer.

Ortodontik tedavi yaptıma fırsatını yakalamışsanız aşağıda yazdıklarımı dikkatle okumalısınız.

• Tedavi öncesi ağız tam sağlıklı olmalı;çürük,diş eti hastalığı olamamalıdır.Ortodontist ile ilk randevuya gitmeden,bütün çürükler tedavi edilmelidir.Diş eti sorunu varsa çözülmeli ve maksimum ağız hijyeni sağlanmalıdır.
  • Tedavi başladıktan sonra ortodontistin önerilerine harfiyen uyulmalıdır.yapışkan gıdalar (örneğin mesirmacunu ,lolilop )asitli içecekler (cola,fanta,çamaşır suyu vs.)içilmemeli yada damlalıkla  kullanılmalıdır.
  •  Dişler düzenli olarak fırçalanmalı,ağız hijyenine maksimum özen gösterilmelidir.Braketler teller yiyeceklerin dişler üzerine daha olay tutunup birikmesine sebep olur.dolayısıyla  mikrop plağı normalden daha fazla birikir.fırçalamayı aksatmanız da çürüklere çift kişilik davetiye çıkartır.
  •  Randevular aksatılmamalıdır. Takılan tellerde kopma,çıkma gibi herhangi bir sorun olursa randevu tarihi beklenmeden hemen hekimle kontak kurulmalıdır.
  •  Tedavi bitip dişler düzeldikten sonra pekiştirme tedavisi başlar.Pekiştirme tedavisine gereken önem verilmelidir yoksa her şey geri dönebilir. Ortodontik tedavi sırasında teller sayesinde dişleriniz hareket ettirilir. Yeni taşındıkları bölgeye tam alışmadan tedavi bitirilirse hemen eski yerlerine geri dönerler. Pekiştirme tedavisi dişlerin yeni konumlarına tam olarak adapte olmalarını sağlar. Çok önemli bir dönemdir. Dişler nasılsa düzeldi diye bu dönemi hafife almayın.